Nikon Imaging | Latvija | Europe

5 norādījumi vienkāršai fotogrāfiju kompozīcijas veidošanai

Varbūt to neapzināties, taču, ikreiz pieliekot aci pie kameras, jūs pieņemat lēmumus par kompozīcijas veidošanu. Vienkāršāk sakot, kompozīcija ir veids, kādā kadrējat uzņemamo attēlu. Par kompozīciju ir sarakstītas daudzas grāmatas. Lai gan divi dažādi cilvēki vienu un to pašu ainu kadrēs atšķirīgi, ir noderīgi ievērot dažus vispārīgus norādījumus, kas var palīdzēt jums padarīt savas fotogrāfijas interesantākas un saistošākas.

Trešdaļu likums

Trešdaļu likumu varat uzskatīt par pamācību, kas palīdz pēc iespējas labāk parādīt fotografējamo objektu.

Skatoties kameras skatu meklētājā vai šķidro kristālu ekrānā, varat iztēloties virs attēla krustiņu un nullīšu spēles režģi. Režģis sadala attēlu deviņos kvadrātos, kuri tiek izveidoti, uzliekot redzamajai ainai četras līnijas.

Ņemiet vērā, ka dažām Nikon kamerām pat ir izvēlnes opcija, kas ļauj ieslēgt režģa līnijas skatu meklētājā (vai ekrānā). Šīs režģa līnijas palīdz kadrēt attēlu un, protams, neparādās galīgajā attēlā.

Pievērsiet uzmanību minēto četru līniju krustpunktiem. Atbilstoši trešdaļu likumam jūsu kompozīcijas visssvarīgākajiem elementiem vajadzētu atrasties tieši šajos krustpunktos. Šādā gadījumā attēli parasti izdodas dinamiskāki un interesantāki.

Objektam nav jāatrodas precīzi pašā krustpunktā (tas tiek dēvēts arī par “efektīvo punktu” (angliski — power point)). Ja vien objekts atradīsies šī punkta tuvumā, attēls būs dinamisks un labi kadrēts. Izmēģiniet vairākas dažādas kompozīcijas, lai noteiktu, kura jums patīk vislabāk.

Šīs režģu līnijas var jums palīdzēt fotogrāfijā nodrošināt horizontālu horizonta stāvokli un taisnu vertikālo elementu stāvokli.

© Diāna Berkenfelde

D4, objektīvs AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1600 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, apertūras prioritātes režīms.

Šajā divu inku zīriņu attēlā ir redzams režģa pārklājums — putnu galva atrodas līniju krustpunktā saskaņā ar trešdaļu likumu.

© Diāna Berkenfelde

D4, objektīvs AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1600 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, apertūras prioritātes režīms.

Šis attēls, kurā redzami divi inku zīriņi zoodārzā, atspoguļo trešdaļu likumu.

© Diāna Berkenfelde

D4, objektīvs AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, apertūras prioritātes režīms.

Šajā attēlā ir redzamas režģa līnijas, kuras norāda objekta novietojumu atbilstoši trešdaļu likumam.

© Diāna Berkenfelde

D4, objektīvs AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, apertūras prioritātes režīms.

Šis attēls, kurā redzama zālē atlaidusies žirafe zoodārzā, ir lielisks trešdaļu likuma piemērs, izveidojot pievilcīgu kompozīciju.

Horizonta līnijas novietojums kompozīcijā

Vairākums attēlu izskatās labāk, ja horizonts atrodas virs vai zem kadra viduslīnijas (nevis tieši attēla centrā). Izņēmums ir atspulgu uzņemšana. Šādā gadījumā horizonta novietojums pa vidu var nodrošināt labu rezultātu, jo tādējādi tiek izveidoti līdzvērtīgi elementi attēla augšdaļā un apakšdaļā — aina augšā un tās atspulgs apakšā.

© Diāna Berkenfelde

D100, objektīvs AF VR Zoom-NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6D ED, 1/5 s, f/22, ISO 200, punkta mērīšana, manuālais režīms.

Uzņemot ainavu, parūpējieties, lai horizonta līnija atrastos tuvāk kadra augšai vai apakšai (kā redzams šajā gadījumā).

© Diāna Berkenfelde

D4, objektīvs AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, apertūras prioritātes režīms.

Parasti horizonta līniju ieteicams novietot tuvāk kadra augšai vai apakšai, nevis centrā. Tomēr, fotografējot objektus un to atspulgus, šo noteikumu var neievērot.

Virziet kustību uz kadra iekšpusi

Fotografējot cilvēkus un dzīvniekus, vislabāk, ja to skatiens ir vērsts uz kadra iekšpusi. Ja attēlā ir redzama kustība, atstājiet vairāk vietas tajā kadra malā (tajā virzienā), uz kuru ir vērsta kustība. Līdz ar to attēls izskatās dabiskāks un skatītājs var gūt kustības sajūtu un uztvert attēla vēstījumu. Pozicionējiet objektu tā, lai atklātākā attēla vieta atrastos virzienā, kurā ir pavērsts objekta skatiens.

© Diāna Berkenfelde

D4, objektīvs AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/640 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, apertūras prioritātes režīms.

© Diāna Berkenfelde

Šajā attēlā, kurā redzams melnais gulbis slīdam pa ūdens virsmu, putns atrodas kadra vidū un kompozīcija nav īpaši interesanta.

© Diāna Berkenfelde

Apcērpot attēlu, objektu var pārvietot uz kadra augšējo labo stūri, lai iegūtu interesantāku kompozīciju.

Galīgajā attēlā objekts virza skatītāja uzmanību cauri kadram — tas tika panākts, ievērojot noteikumu, ka objekta priekšā jāatstāj vairāk brīvas vietas. © Diāna Berkenfelde

Pamatlīnijas

Fotografējot ēkas un citus izteikti lineārus objektus, kadrējiet attēlu tā, lai arhitektūras elementi virzītu skatītāja uzmanību pa fotogrāfiju. Šīs “pamatlīnijas” var būt attēla galvenie objekti, vai tās var izmantot, lai pievērstu skatītāja uzmanību noteiktam fotogrāfijas apgabalam — svarīgam fokusa punktam.

Izliektas līnijas arī ļauj iegūt interesantas kompozīcijas. Tās palīdz pievērst skatītāja uzmanību dažādām attēla daļām. Izliektas līnijas var būt galvenais objekts, vai tās var būt centrālo elementu izcelšanas veids (tāpat kā pamatlīnijas).

© Diāna Berkenfelde

D100, objektīvs AF-S VR Zoom-NIKKOR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 1/60 s, f/4, ISO 200, centra svērtā mērīšana, ieprogrammēts režīms.

Šajā attēlā ir redzams, kā objekta izliektās līnijas var virzīt skatītāja uzmanību pa kadru, sekojot izliektajām līnijām.

© Diāna Berkenfelde

D100, objektīvs AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/90 s, f/5, ISO 320, matricas mērīšana, ieprogrammēts režīms.

Šim attēlam ir izteiktas pamatlīnijas, kas virza skatītāja uzmanību pa gaiteni no kadra labās puses uz kreiso pusi.

Raksti un faktūras

Objekti ar atkārtotu rakstu arī var padarīt fotogrāfijas interesantākas. Izmantojot dabā sastopamos vai cilvēka radītos rakstus, var izveidot izteiksmīgu attēla kompozīciju. Lai atrastu rakstus, izpētiet sižeta elementus. Piemēram, ieraugot ābolu kasti, iespējams, nepievērsīsiet tai uzmanību, taču, kadrējot ierobežotākā apgabalā tikai augļus, var izveidot atkārtotu krāsu un formu rakstu. Pievērsiet uzmanību rakstu novirzēm. Iedomājieties, ka visi āboli kastē ir sarkani un kāds ir tajā ievietojis vienu dzeltenu ābolu. Tādā gadījumā iegūsiet attēlu, kurā atkārtotā rakstā ir pārtraukums (dzeltenais ābols), izveidojot izteiktu fokusa punktu.

Jūs varat izmantot arī faktūru sniegtās iespējas. Iegūstiet objekta tuvplānu, izmantojot tālummaiņu vai makro objektīvu. Fotografējot rakstus vai faktūras, nav jāuzņem viss objekts. Faktūras var būt maigas, piemēram, putna spalvas, vai raupjas, piemēram, nolobījusies krāsa vai koka faktūra.

Uz šīs zvejas laivas esošā rūsa un nodrupusī krāsa nodrošina bagātīgu faktūru kopumu. Spožā saules gaisma, kas apspīd laivu, atklāj faktūru, kuru veido vairākas nodrupušas krāsas kārtas un rūsa.

© Diāna Berkenfelde

D3X, objektīvs AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, 1/200 s, f/7,1, ISO 160, matricas mērīšana, ieprogrammēts režīms.

Skatieties uzmanīgi

Vairākums cilvēku, skatoties fotogrāfijas, nedomā par kompozīciju, taču viņi var pateikt, vai fotogrāfija ir tīkama acij, pat nezinot, tieši kāpēc. Lai uzlabotu savas kadrēšanas prasmes, atrodiet laiku izpētīt fotogrāfijas, kuras uzņēmuši jūsu iemīļotie fotogrāfi. Pievērsiet uzmanību objektu novietojumam kadrā. Paraugieties uz fona izvēli. Kas tika iekļauts attēlā un kas, iespējams, tika atstāts ārpus tā? Pēc tam apskatiet dažas no savām fotogrāfijām un padomājiet, kā varētu uzlabot attēlu, mainot kompozīciju.

Šie norādījumi ir tikai sākuma punkts. Atcerieties, ka ikvienam noteikumam ir izņēmumi. Uzdrošinieties eksperimentēt, ja tas ļauj uzņemt labāku fotogrāfiju.


Raksta un attēlu autore ir Diāna Berkenfelde.