Nikon Imaging | Latvija | Europe

Veiksmīgai bērnu portretu uzņemšanai — profesionāļa padomi

Pirms sākat meklēt vislabāko vietu un gaismu, pirms izņemat no somas kameru un izvēlaties objektīvu, vēlams pārdomāt stratēģiju un psiholoģiskos aspektus. Tas patiesi ir vissvarīgākais, lai iegūtu lieliskas bērnu, mazbērnu vai radu bērnu fotogrāfijas.

Tā ir viena no lietām, ko iemācījāmies no Tamāras Lakijas. Viņas portretu un dzīves stila fotogrāfiju meistarība apliecina ne tikai fotografēšanas prasmes, bet arī nepieciešamo stratēģiju pārzināšanu. Tamāra pastāvīgi iemūžina noskaņojumu, situācijas un emocijas, kas padara bērnu fotoattēlus neaizmirstamus.

Tālāk pastāstīsim to, ko uzzinājām.

Vecums un ko no tā var sagaidīt

Jūsu modeļa vecums noteiks to, ko varat no viņa vai viņas sagaidīt. “Kad strādāju ar maziem bērniem vai pat zīdaiņiem, daļa no mana darba ir savaldīšana,” atzīst Tamāra. “Es zinu, ka fotografēšanās viņus neinteresē, un man viņi ir jāsavalda. Līdz ar to man ir tikai milisekunde laika, lai noķertu īsto izteiksmi.” Savaldīšana var būt kā spēle visu fotosesiju vai daļu tās, lai noturētu bērnu Tamāras izvēlētajā vietā. Tā var arī izpausties kā vietas iekārtošana un bērna maiga virzīšana uz to “ieinteresējoši un neuzbāzīgi”. “Es vienmēr domāju, kā panākt, lai objektīva priekšā nebūtu tikai viņu pakauši. No šāda vecuma bērniem es negaidu pārāk lielu atsaucību un cenšos pēc iespējas ātrāk izmantot nedaudzos piemērotos mirkļus.”   

No četrus līdz deviņus gadus veciem bērniem Tamāra sagaida lielu “teātri”. “Viņi manā priekšā izrādās — skaties, ko es protu, skaties, ko es varu, tāpēc man ir jāuzņem gan šis “teātris”, gan arī krietni dabiskāki attēli.”

Tamāras fotografētie 12 līdz 13 gadus vecie modeļi sāk apzināties un domāt par to, kā viņi izskatās dzīvē un fotogrāfijās. “Viņi domā — vai es izskatījos labi, skaisti un stilīgi, vai tas labi izskatīsies vietnē Instagram? Tāpēc viens no maniem uzdevumiem ir ļaut viņiem justies pārliecinātiem par sevi un ērti. Es pat īpaši cenšos fotografēt viņus atraktīvi, jo tas viņiem šajā vecumā ir īpaši svarīgi. Kad viņi saprot, ka fotogrāfijās izskatīsies atraktīvi, jo es piemeklēju labas pozas un gaismu, izturēšanās kļūst daudz dabiskāka un brīvāka.”   

Tamāra uzskata, ka pusaudžiem ir jāsaka patiesība: “Tieši vai netieši es lieku viņiem saprast, ka apzinos viņu nevēlēšanos pašlaik šeit atrasties un fotografēties.” Viņa pasaka bērniem, ka ir viņu pusē, nosaka laiku — “tam vajadzēs pāris stundu” — un ķeras pie darba, meklējot un tverot sīkas sejas izteiksmju nianses. “Tikai uz mirkli viņi iesmejas vai izteiksmīgi paskatās, piemirstot, ka nav vēlējušies uz mani reaģēt." Viņa uztur sarunu, bet izvairās no vispārpieņemtiem tematiem — “Kas jauns skolā?” Tie šeit nederēs. “Uz šādiem jautājumiem viņiem jau ir gatavas atbildes un sejas izteiksmes,” viņa saka. Tā vietā viņa uzdod negaidītus jautājumus, piemēram, par pusaudžu politiskajiem uzskatiem. Viņas panākumu mēraukla darbā ar pusaudžiem ir tas, cik bieži viņa dzird izbrīnītu “Es pat nenojautu, ka jūs mani tad nofotografējāt!”. kad viņas modeļi ierauga uzņemtos attēlus.

Tamāra saka: “Skatoties video, kurā redzams, kā fotografēju bērnus, neizskatās, ka es vispār kaut ko uzņemtu, taču sejas izteiksmes notveršanai ir nepieciešama tikai sekundes divsimtā vai tūkstošā daļa. Es sāku fotosesiju ar mierīgu prātu, zinot, ka būs nepieciešami tikai daži īsi mirkļi, un, ja tādu ir astoņi vai desmit, ar to arī pietiek.”

Apr‭īkojums

Šeit kļūst aktuāls aprīkojums. Ja jūsu rīcībā ir tikai dažas milisekundes, kuru laikā notvert sejas izteiksmi, vai varbūt nedaudz ilgāk, lai iemūžinātu pozu, būs nepieciešami ātri objektīvi un lielāks aizvara ātrums. Jums būs jādarbojas ātri arī pašam, tāpēc ir svarīgi labi iepazīties ar izmantojamo aprīkojumu. “Nav nekā sliktāka par to, ka vienreizīgais mirklis pienāk, bet fotogrāfs nav tam gatavs vai nav izvēlējies pareizos iestatījumus," saka Tamāra, piebilstot, ka prasmēm ātri darboties ar mehānismiem ir jākļūst par fotogrāfa otro dabu.

Uzticēšanās faktors

Iegūt modeļu uzticību ir neapšaubāmi svarīgi profesionālam foto meistaram, bet ne mazāk būtiski tas ir arī ģimenes fotogrāfam. “Sākot fotografēt savus vai radu bērnus, vislabāk ir pateikt “es vienkārši vēlos uzņemt labus attēlus un izklaidēties”,” saka Tamāra. “Pēc tam pastāstiet bērniem, ka fotogrāfija ir izdevusies lieliski un tas ir viņu nopelns, tas veicinās viņu pārliecību par sevi.”

Uzturiet saikni

Tamāra bieži fotografē, turot kameru izstieptās rokās, lai uzturētu saikni ar modeli. “Dažreiz, pieliekot sejai priekšā lielu, melnu kasti, komunikācija pārtrūkst,” viņa saka. “Man labi padodas fotografēšana, neturot kameru pie sejas, un tas man arī palīdz komunicēt un iegūt tiešām interesantus kadrus. Dažreiz šķiet, ka modelis skatās kaut kur citur, lai gan patiesībā viņš skatās uz mani, nevis uz rokās esošo kameru.” Lai to varētu izdarīt, viņa izmanto platleņķa objektīvu, piemēram, 35 mm, vai iestata vislielāko tālummaiņas objektīva fokusa garumu. “24–70 mm ir lieliski piemērots objektīvs šai metodei,” viņa saka.

Koncentrējieties uz sejas izteiksmi

“Ikreiz, kad uzņemu fotogrāfiju, skatoties kadrā, es domāju, ko var no tā izdzēst,” Tamāra saka. “Jo mazāk būs liekā, jo pamanāmāka būs modeļa sejas izteiksme — vērotāji parasti pamana vissvarīgāko. Viss pārējais, kas varētu novērst uzmanību, ir aizvākts. Tas attiecas ne tikai uz “fona notīrīšanu”, jo lielākā daļa no mums zina, ka spēcīgāks ir attēls, kurā ir mazāk liekā. Tas vairāk ir ieteikums izņemt no kadra visu lieko, kas novērš uzmanību no galvenā objekta. Ja tas nozīmē fizisku priekšmetu pārvietošanu vai pilnīgi citu leņķi, pat ja apgaismojums tad kļūs vājāks un man būs nepieciešama papildu gaisma, es esmu gatava to darīt, ja tas rada tīrāku izskatu un sajūtu. Kadrs bez liekiem traucēkļiem var padarīt attēlus daudz spēcīgākus un sejas izteiksmes pamanāmākas.”

Vienmēr ieslēgts

Fotografējot bērnus, iesildīšanās nav. Netērējiet lieki ne sekundi. “Es bieži redzu fotogrāfus vai vecākus, kas fotografē bērnus, runā ar viņiem, un bērns reaģē vai smejas, bet viņi nespiež slēdzi. Viņi aizmirst, ka mērķis ir fotogrāfija. Katra sesija sākas ar būšanu gatavībā.”

Tamāra ir pamanījusi, ka ar dažiem modeļiem vislabākos kadrus var iegūt pašā sesijas sākumā, bet ar citiem — beigās. Taču viņa nekad nevar zināt, kā notiks šoreiz, tāpēc viņas pieeja vienmēr ir: “Tas notiek visu laiku.”

Kompozīcija un pārkārtošana

Nepalaidiet garām kadru, ja kompozīcija nav perfekta. “Dažreiz ar pašas izveidoto kompozīciju līdz galam tomēr neesmu apmierināta,” Tamāra saka, “bet es zinu, ka attēls ir skaidrs un tīrs un es vēlāk to varu apcirpt, izveidojot attēlu un kompozīciju tā, kā to vēlos.” Tas ir viens no iemesliem, kāpēc viņai patīk D800 un D4 izšķirtspēja. “Es varu apcirpt attēlu un joprojām iegūt lielisku rezultātu. Man patīk šī rīcības brīvība.”

Objektīvi

“Vissliktāk ir zaudēt kontroli pār objektu, kad jāatkāpjas, jo kamerai ir uzstādīts garš objektīvs. Ar 35 mm es varu palikt tuvu un pat iegūt mazu asuma dziļumu, ja atdalu objektu no fona.”

Vai tas nozīmē, ka tuvums sniedz kontroli? “Bērniem ir jāpievērš jums uzmanība, jo jūs atrodaties tuvu,” viņa saka, “un parasti man nākas atrasties tuvu, lai kontrolētu situāciju. Izmantojot garu objektīvu un atkāpjoties, es zaudēju saikni ar modeli. Objektīva izvēle ļauj man burtiski būt rokas stiepiena attālumā, kad nepieciešams ievirzīt bērnu atpakaļ kadrā, un es to daru ar savaldīšanas vecuma grupas bērniem. Ja viņi dodas prom, man ir jāpanāk, lai viņi atkal būtu atpakaļ kadrā."