Nikon Imaging | Latvija | Europe

Speciālista padoms. Mans biežāk izvēlētais NIKKOR objektīvs

Mans biežāk izvēlētais NIKKOR objektīvs
Kādēļ es esmu iecienījis AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR objektīvu

Raksta un attēlu autors ir Vinsents Versače (Vincent Versace).

 

“Māksla mums dota tāpēc, lai mēs nenomirtu no patiesības”

– Frīdrihs Nīče

© Vinsents Versače

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 sekunde, f/11, ISO 500, apertūras prioritāte, matricas mērīšana. Objektīvs ar 48 mm fokusa attālumu

© Vinsents Versače

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 sekundes, f/4.8, ISO 200, apertūras prioritāte, matricas mērīšana. Objektīvs ar 62 mm fokusa attālumu

© Vinsents Versače

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, ¼ sekundes, f/32, ISO 100, apertūras prioritāte, centra svērtā mērīšana. Objektīvs ar 78 mm fokusa attālumu

Ērta ceļošana ar nelielu aprīkojumu

Katram māksliniekam ir instruments. Instruments, ar ko mākslinieks var izpaust savu radošo potenciālu. Mūziķim tas ir fizisks instruments, gleznotājam — audekls un otas, kas ir instruments vairāk metaforiskā nozīmē, savukārt dejotāja instruments ir viņa ķermenis.

Fotogrāfam šis instruments ir kamera un objektīvs. Objektīvs ir ota, kameras sensors ir audekls, fails ir mūzikas nošu lapa, un gala attēls ir simfonija.

Ja man jāizvēlas tas vienīgais elements, kas vislielākajā mērā nosaka manu fotoattēlu izskatu, tad tas būs objektīvs, ko izmantoju. Man ir vairāk objektīvu nekā mazā fotografēšanas piederumu veikalā. Viens no visbiežāk uzdotajiem jautājumiem ir nevis par to, kādēļ kaut ko fotografēju tieši tā un ne citādi, bet gan kādu kameru, objektīvu un f soli izmantoju. Atbilde: mana biežāk izmantotā kamera ir Nikon D750 (kas aizstāj Nikon D610, kas aizstāja D600, kas savukārt aizstāja D3X) un mans iecienītais objektīvs ir AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Tāda ir mana atbilde uz uzdoto jautājumu, taču tā īpaši nepalīdzēs. Pareizāks jautājums būtu šāds: kādēļ es dodu priekšroku vienam no saviem objektīviem? Katram objektīvam ir savas īpašības, kas padara to unikālu. Es dodu priekšroku 28–300 mm objektīvam, jo tas pārveido gaismu atšķirīgi no citiem objektīviem. Tā ir pareiza izvēle manām tā brīža fotografēšanas vajadzībām. Ikviens lēmums par attēlu — līdz tā izdrukai beigās — jāpieņem brīdī, kad fotografējamais objekts aizrauj un jūs nospiežat aizvaru.

Kad neesmu studijā, man līdzi ir četri kameru korpusi un deviņi objektīvi; es visbiežāk izvēlos 28–300 mm objektīvu viena iemesla dēļ — tas ir vispiemērotākais. Es varu izmantot plašas iespējas: sākot no platleņķa objektīva — 28 mm ir cilvēka redzes pamata skata leņķis —, beidzot ar 300 mm — lielāko fokusēšanas attālumu, kas parasti ir pietiekami tuvu, lai saskatītu pat ādas poras, taču pietiekami tālu, lai fotogrāfs nebūtu manāms. Tas ir attālums, no kura “sajūtat”, ka kāds uz jums skatās.

Atjauninot četru kameru sistēmas, es paturēju vienu objektīvu kā savu “pamata” izvēli. Šo apņemšanos noteica vesela notikumu vētra. Vispirms tā bija 24 MP sensora izveidošana 35 mm kameras korpusam — Nikon D3X. 24 MP ir maģiskais skaitlis; tas nodrošina pietiekami lielu izšķirtspēju, lai panāktu augstas mākslinieciskas kvalitātes 44” × 36” (112 cm × 92 cm) izdruku. Otrkārt, tā bija 24 MP sensora ieviešana, kas veido praktiski beztrokšņa attēla failus ar augstu ISO jutību. Sākot ar kameru Nikon D600, tad ar Nikon D610 un tagad ar D750, es sāku uzticēties fotografēšanai ar ieslēgtu automātisko ISO jutības iestatīšanas funkciju. Es uzņēmu izcilus attēlus ar ļoti mazu trokšņa līmeni un ļoti augstu ISO jutību. Šo augsto attēla kvalitāti nodrošināja ražotājuzņēmuma nepārtrauktā sensora uzlabošana, kā arī attēlu procesors EXPEED 4 un NIKKOR neticami augstas kvalitātes objektīva stikls.

© Vinsents Versače

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 sekundes, f/5,6, ISO 400, apertūras prioritāte, matricas mērīšana. Objektīvs ar 300 mm fokusa attālumu

Kā jau minēju iepriekš, es ļoti ticu koncepcijai, ka objektīvs ir ota un kameras sensors — audekls. Tādēļ es, dodoties fotografēt, ņemu sev līdzi daudz dažādu objektīvu. Kaut arī manā ceļojuma somā ir visi šie objektīvi, es vēl arvien visbiežāk sniedzos pēc 28–300 mm objektīva. Gadījumos, kad man nepieciešams viena objektīva risinājums, es izvēlos 28–300 mm. Tas ir īpaši piemērots, kad nezinu, vai būs nepieciešams platleņķa vai telefoto objektīvs, kas notiek gandrīz ik reizi, kad fotografēju.

Šīs izvēles pamatā ir svarīgs aspekts, ko mēdz dēvēt par “bokeh” (izplūduma efekts): veids, kā objektīvs apstrādā kadrā esošo no asā līdz izplūdušajam. Tādēļ, manuprāt, tas ir svarīgākais apsvērums, izvēloties objektīvu. Visi objektīvi iestata asumu, taču svarīgākais ir tas, kā katrs objektīvs apstrādā izplūduma pāreju no asuma uz izplūdušo. Fotogrāfijā lielāka nozīme ir neasajiem objektiem, nevis tiem, kas ir fokusā; tā ir vienkārša objektīva fizika. Manuprāt, svarīgākais papildus fokusēšanas precizitātei ir tas, ka 28–300 mm objektīvam ir lielisks izplūduma efekts. Apvienojiet šo izplūduma efekta spēju ar uzlabotu sensoru darbību nepietiekamā apgaismojumā, ko izmanto kamerā D4S, D750 un D610, un jūs iegūsiet izcilus attēlus. Šo kameru sensori ļauj uzņemt skaistāko gaismu, ārkārtīgi vāju gaismu ar apertūru un aizvara ātrumu, kas spēj apturēt mirkli. Tas nozīmē, ka es vairs nepaļaujos uz maksimāli lielas apertūras objektīvu (f/1,4, f/2,0 vai f/2,8) vājā apgaismojumā. Es varu un noteikti izvēlos šādu veidu objektīvus to izplūduma efekta dēļ, taču es vairs neesmu atkarīgs no tiem, kad gaismas ir maz vai tās nav vispār.

Savās pēdējās trīs fotosesijās Birmā, Kubā un nesenākajās divās Indijā, kā arī uzņemot gandrīz ikvienu attēlu starplaikos, es vienmēr esmu paļāvies uz 28–300 mm kā galveno objektīvu. Pēdējos piecos gados vairāk fotoattēlu esmu uzņēmis ar 28–300 mm objektīvu nekā ar citiem saviem objektīviem.

Es paļaujos uz mirkļiem, kas aizrauj mani, un tas notiek mana objektīva priekšā. Uzņemtie attēli ir tik labi, cik labs ir objektīvs un kameras sistēma, ko izmantoju šo mirkļu iemūžināšanai. Attēli, ko uzņemu, ir manas karjeras valūta. Pēdējo piecu gadu laikā esmu izvēlējies pakļaut gaismu ar 28–300 mm objektīvu. Kameras korpusi mainās, bet objektīvs ir mūžīgs.

Raksta un attēlu autors ir Vinsents Versače (Vincent Versace).