Nikon Imaging | Latvija | Europe

Labākie padomi brīnišķīgu saulrietu iemūžināšanai

Saulrieti ir vieni no populārākajiem fotogrāfijas objektiem, turklāt tie nepārtraukti ļauj atklāt ko jaunu. Arī tad, kad saule jau ir nolaidusies aiz horizonta, krēslainā atblāzma, kas izgaismo debesis vēl aptuveni 20 minūtes, var sniegt patiesi brīnišķīgus rezultātus. Izmēģiniet mūsu padomus, lai efektīvi iemūžinātu šos maģiskos mirkļus.

©Nīls Frīmens | Nikon School

• Drošs veids, kā noteikt, vai saulriets būs daudzsološs, ir vērot mākoņus: augsti, formīgi mākoņi ar lielu savstarpējo atstatumu ir ideāli, jo katrs atsevišķais mākonis tver nedaudz gaismas un krāsu un rada vizuāli baudāmu ainu. Viendabīga mākoņu sega nav laba zīme. Cita norāde, ka saulriets varētu būt izteiksmīgs, ir lietus pa dienu — ja saulrieta laikā lietus mākoņi sāk izklīst, pastāv iespēja uzņemt izcilus kadrus.

• Uzņemot saulrieta fotoattēlus, jārīkojas ātri — fotoattēlu uzņemšanai jums ir aptuveni 20 minūtes laika, turklāt attēli, kas uzņemti tikai ar minūtes starpību, var krasi atšķirties, jo nepārtraukti mainās veids, kā gaisma atstarojas no dažādiem objektiem, kā arī tās intensitāte. Galvenais ir laicīgi sagatavoties, jo, ja kavēsieties, mēģinot uzstādīt trijkāji, iespējams, palaidīsiet garām labākos kadrus.

• Lai iegūtu patiešām efektīgus, dramatiskus saulrieta attēlus, parasti nepietiek tikai ar saulrietu — kadrā ir nepieciešami priekšplāna objekti figūru, ēnu, detaļu vai tekstūru veidā, turklāt arī mākoņi un putni debesīs var padarīt ainu dziļāku un interesantāku, kā arī atdzīvināt to.

• Parasti jāizmanto vairāk nekā sekundi ilga ekspozīcija (ja saule jau ir zem horizonta), tādēļ novērsiet kameras drebēšanu, izmantojot trijkāji un aizvara atbrīvošanas kabeli vai kameras automātisko taimeri. Gaismai satumstot, jūs ievērosiet, ka nepieciešams arvien lēnāks aizvara ātrums. Pārskatiet attēlus ekrānā un izmantojiet histogrammu (skatiet tālāk), un, ja nepieciešams, palieliniet nākamā uzņēmuma ekspozīcijas laiku. Lai priekšplānā iegūtu detalizētus siluetus, palieliniet aizvara ātrumu, tomēr nepārcentieties ar siluetu apjomu, jo, ja tas ir pārmērīgs, siluetu melnums var nomākt attēlu.

• Kamēr saule vēl nav norietējusi, iestatiet apertūras prioritāti (A režīms kamerā) un automātisku ISO vērtību, kad uzņemat attēlu, turot kameru rokās; tādējādi tiks panākta līdzsvarota ekspozīcija, debesīm kļūstot tumšākām. Saulrietā, kad gaisma ātri mainās, izmantojot manuālo režīmu (M režīms), vajadzēs nepārtraukti pielāgot kameras iestatījumus, lai nodrošinātu pienācīgu ekspozīciju, un tādēļ jums paliks mazāk laika, lai izvērtētu gaismu un attēla kompozīciju. Ja vēlaties lietot mazāku aizvara ātrumu, varat izmantot vai nu neitrālā blīvuma (Neutral Density, ND) filtru, vai mazāku apertūru, proti, f/11 vai f/16. Maza ISO vērtība (64 vai 100) nodrošinās augstāku attēla kvalitāti un arī mazāku aizvara ātrumu.

Ja fotografēšanai pustumsā, zilās krēslas stundā vai pēc saules rieta joprojām izmantojat apertūras prioritātes režīmu, precīzi un pareizi pielāgot ekspozīciju jums var palīdzēt kameras ekspozīcijas kompensācijas funkcija. Varat arī, lai nodrošinātu pilnīgu ekspozīcijas vadību, lietot manuālo režīmu (M režīms), tādējādi vēl lielākā mērā kontrolējot aizvara ātrumu un apertūras iestatījumus.

Lai uzņemtu ļoti asus attēlus nepietiekamā apgaismojumā, varat izvēlēties vai nu autofokusa, vai manuālā fokusa funkciju. Ar autofokusa funkciju nepietiekama apgaismojuma apstākļos, lietojot centrālo fokusa punktu, varēsit fokusēt ātrāk. Ja fokusēšana joprojām sagādā grūtības, objektīvā un kameras korpusā ieslēdziet manuālo fokusēšanu, aktivizējiet tiešā skata režīmu (Live View) un pēc tam lietojiet vai nu skārienekrānu, vai plusa pogu, lai palielinātu attēlu šķidro kristālu displejā; pēc tam grieziet objektīva manuālā fokusa gredzenu, līdz tiek iestatīts fotografējamā objekta asums. Trešā iespēja ir sākotnēji fokusēt objektīvu uz fotografējamo objektu, kamēr vēl ir gaišs, un fiksēt fokusu.

• Ja vēlaties iekļaut krēslas ainā gaišus objektus, piemēram, izgaismotas ēkas vai ielu laternas, ievērojiet piesardzību, izmantojot mērīšanu, jo vājā apgaismojumā mērītājs var kļūdaini izvēlēties ilgāku ekspozīcijas laiku, lai izgaismotu lielos, tumšos laukumus ainā, tomēr tas izraisīs gaišo apgabalu pārmērīgu eksponēšanu un “izdegšanu”. Lai novērstu šo problēmu, izmantojiet ekspozīcijas kompensāciju — ja lielākā ainas daļa ir tumša, iespējams, būs nepieciešami daži soļi nepietiekamas ekspozīcijas virzienā. Turklāt nepietiekami eksponētās saulrieta ainās krāsas ir košākas.

• Pārliecinieties, ka iestatījumi ir pareizi, ne tikai aplūkojot attēlu šķidro kristālu displejā, bet arī pārbaudot histogrammu. Histogramma ir fotoattēla toņu diapazona atspoguļojums — tikko uzņemtā attēla tūlītēja analīze —, turklāt, uzņemot saulrieta attēlus, histogrammā uzreiz ir redzams, vai uzņēmumi nav pārmērīgi eksponēti un vai spilgtie laukumi nav “izdeguši”. Meklējiet spilgto laukumu apgriešanas pazīmes — augstu robainu paaugstinājumu koncentrāciju histogrammas labajā pusē. Ja attēlā redzama saule, pastāv iespēja, ka daži spilgtie laukumi būs apgriezti, tomēr daudzos gadījumos viss būs kārtībā, kamēr vien histogrammas līkne ir vērsta uz diagrammas centru.

• Iepriekš minētais padoms lielā mērā attiecas arī uz saulrietu filmēšanu. Ja uzņemat tieši rietošo sauli, uzmanieties, lai objektīva uzplaiksnījums neaizklātu detaļas. Varat to novērst, izvēloties mazāku apertūras atvērumu, lai ielaistu mazāk gaismas un tādējādi padarītu ainu tumšāku, vai izmantojot polarizējošu filtru, kas bloķē lieko gaismu, vai difūzijas filtru, kas to izkliedē. Cita pieeja — neietvert kadrā sauli un koncentrēties uz ainavu, ko izgaismo rietošās saules stari (šis paņēmiens ir piemērots arī nekustīgiem attēliem). Lai paplašinātu rediģēšanas iespējas, mēģiniet tvert abu veidu ainas, cik daudz vien iespējams, kamēr gaisma vēl ir pieejama.

Seši ātrie padomi

1. Vienmēr uzņemiet RAW (NEF) failus, lai iegūtu tik daudz attēla informācijas, cik vien iespējams, ar ko darboties pēcapstrādes laikā.

2. Izvēlieties dienasgaismas vai ēnas baltā balansa iestatījumu, lai varētu iemūžināt krēslainās debesis tumši zilā nokrāsā, savukārt volframa gaismas — lai iegūtu siltus, dzeltenīgi oranžus toņus; tomēr, ja fotografējat RAW formātā, baltā balansa problēmas varēsiet izlabot vēlāk datorā.

3. Vispārējs princips: Saule virs horizonta? Apertūras prioritāte. Saule jau norietējusi? Manuālā ekspozīcija.

4. Fotoattēli ar zibspuldzi saulrietā var šķist pārāk uzkrītoši, bet varat iegūt dabiskāku izskatu, novietojot zibspuldzei priekšā volframa vai silto krāsu filtru.

5. Lietojiet neitrālā blīvuma (ND) graduēto filtru ar pāreju, kas salāgota ar horizontu, lai izlīdzinātu kontrastu starp spilgtajām saulrieta debesīm un tumšāko priekšplānu.

6. Ja neesat “pūce”, fotografējiet saulrietus rudenī un ziemā, kad dienas ir īsākas un saulriets atkarībā no jūsu atrašanās vietas ziemeļu virzienā Eiropā iestājas pat 15:30 (jo tālāk uz ziemeļiem, jo agrāk ziemā riet saule).

Raksta un attēlu autors ir Nīls Frīmens (Neil Freeman).