Nikon Imaging | Latvija | Europe

DEIVIDS JEROVS

Savvaļas dzīvnieki & Tēlotājmāksla

Ar Nikon D850 un fiksēta fokusa NIKKOR objektīviem rokā Deivids nostata blakus divas pretējas Kenijas puses, Amboseli parka lielos un skaistos ziloņus, sauktus par “lielajiem ilkņiem”, bildējot uz rūpīgi iestudētu attēlu fona, kuros ir redzami bandu locekļi un kuri ir uzņemti Dandorā, Nairobi, vienā no vislielākajām izgāztuvēm pasaulē.

Par Īpašo projektu

Nikon Eiropas sūtnis un mākslas fotogrāfs Deivids Jerovs (David Yarrow) tver nepieradināto Keniju — no rosīgajām galvaspilsētas Nairobi ielām līdz Amboseli nacionālā parka nepieradinātajai dabai.

J.: Kādēļ par sava Īpašā projekta vietu izvēlējāties Keniju?

Es vēlējos doties uz Keniju, jo to labi pazīstu, īpaši Amboseli parku, kur savas karjeras gaitā esmu pavadījis daudz laika. Domāju, ka strādāšana vietā, kur jūties ērti un pārliecināti, ļoti noder šāda veida projekta plānošanas un loģistikas procesā — vēl pirms izvelc kameru. Amboseli parks ir mana mīļākā (un vislabākā) vieta pasaulē, kur fotografēt ziloņus. Tas ir mežonīgs, no elementiem veidots amfiteātris, kur atrodas 2000 ziloņu — daži no lielākajiem pasaulē. Daļu no saviem iecienītākajiem attēliem neapšaubāmi esmu uzņēmis šajā īpašajā vietā. Nairobi esošā Dandora sniedz kaut ko atšķirīgu un pieslēdzas manam otram fotografēšanas stilam — iestudētām ainām vietās, kas reizēm ir tik ļoti attālinātas no mūsu ikdienas dzīves. Dandorā vērojamās 30 akru atkritumu kaudzes piedāvāja pilnīgi unikālu ainavu un vizuālu izaicinājumu.

J.: Kāda tēma vieno šīs abas vietas un jūsu uzņemtos attēlus?

Es neesmu savvaļas dzīvnieku fotogrāfs, un ideja par diviem uzdevumiem vienā nedēļā parāda manas fotogrāfa “personības” abas puses.

Tajā pašā valstī, 300 jūdžu atstatumā uzņemtas, inscenētas vai dabiskas, šīs fotogrāfijas skaidri ataino manu galveno dzinuli — atklāt attiecības starp cilvēci un savvaļas dzīvniekiem un redzēt, kā tās var izvērsties dažādos apstākļos.

Jā, iegūtie attēli bija plānoti atšķirīgi, kā arī bija plānots izmantot dažādas vietas, taču tos vieno vairākas lietas: kompozīcija, ko nosaka uzvedība, spēja izvēlēties, ko es ietveru/izslēdzu, un — pats galvenais — divu neticamu šīs valsts pušu parādīšana. Tik daudzi cilvēki dzird “Kenija” un iedomājas par tās neticamajiem savvaļas un nacionālajiem parkiem, bet Nairobi ir citāda — tur joprojām ir tik daudz rajonu, kur pastāv teritoriālā un bandu vardarbība, un pati pilsēta, it īpaši Dandora, turpina cīnīties ar atkritumu un vides problēmām. Vēlējos, lai šie pilsētas attēli radītu tādu pašu primitīvu iespaidu kā ziloņu uzņēmumi.

Ēdenes dārzs.
Uzņemts ar Nikon D850 | 1/500 s | f/7,1 105mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

J.: Kā uz fotografējamajiem objektiem iedarbojas ainu inscenēšana atšķirībā no objektu fotografēšanas viņu dabiskajā vidē?

Man patīk izvēlēties vietas, kas šķiet pilnīgi nesaistītas ar jebko, ko skatītājs jau ir redzējis, — vai tā būtu pamesta pilsēta Montānā vai vieta, kur ir norisinājies pilsoņu karš, piemēram, Sudāna. Vai — kā šajā gadījumā — Nairobi, kur ir skarbi un nestabili rajoni. Tas ir pilnīgi atšķirīgs izziņas process nekā savvaļas fotogrāfiju uzņemšana, kur bieži vien svarīgākais ir ierīkoties vislabākajā pozīcijā, no kuras fotografēt notiekošo. Šeit tu nevari no ieceres lineāri nokļūt līdz tās realizācijai, jo, ja dzīvniekam negribas spēlēt līdzi, neko nevar darīt. Savukārt ar inscenētajām ainām tev ir skaidrs priekšstats par to, kādam būtu jābūt rezultātam. Tādēļ tev ir daudz lielāka kontrole, taču tas ir arī īsta pārbaude tavām kā fotogrāfa spējām. Kompozīcija faktiski ir tavās rokās, un man tas patīk.

J.: Kā jūs sagatavojāties šāda lieluma un mēroga projektam?

Ārkārtīgi liela nozīme ir projekta plānošanas un izpētes posmam. Ir jāizpilda mājasdarbs un jāsadarbojas ar cilvēkiem uz vietas, kuri varēs palīdzēt piekļūt kārotajiem retajiem vizuālajiem materiāliem. Par laimi, es Kenijas teritorijas pārzināju ļoti labi, un zināju, ka plakanā ainava viena pati neradītu dramatiskus vizuālos attēlus ar skaidru fonu. Tāpat ir jāsapulcē izcila komanda, kas visu padarīs pēc iespējas vieglāku. Kļūda, ko var pieļaut daudzi fotogrāfi, ir tāda, ka lielajā sajūsmā par to, ka viņi dosies uz kādu viņiem īpašu vietu, viņi neizplāno, ko tieši tur darīt pēc ierašanās. Par laimi, Kenijā mums bija fantastiska komanda, kas gan palīdzēja man garīgi, gan vizuāli sagatavoja un sazinājās ar pareizajiem cilvēkiem, lai gādātu, ka mēs strādājam droši.

J.: Kā jūs Amboseli noorganizējāt “lielā ilkņa” atrašanu?

Šī Kenijas daļa ir mājvieta vairākiem burvīgiem ziloņu ganāmpulkiem, un tā ir mājas arī dažiem pasaulē vislielākajiem un visvairāk apdraudētajiem ziloņiem, sauktiem par “lielajiem ilkņiem”. Diemžēl savvaļā ir saglabājušies tikai 22 šie skaistie radījumi, kuru ilkņi ir tik gari, ka tie skar zemi.

Lai fotografētu šos ievērojamos dzīvniekus, šajā pasaules daļā esmu bijis jau iepriekš, tādēļ zināju, ka man ir labas izredzes vēlreiz sastapt vislielāko ziloni. Viņu sauc Tims, un, kad viņu ieraugi, skaidri zini, ka kaut ko tādu nekad vairs nenofotografēsi. Protams, kad atradāmies uz vietas, mums bija jāuzmanās, lai neaizkaitinātu Timu viņa dabiskajā vidē. To iemācās ar pieredzi un mežsargu palīdzību. Mēs viņa dzīvē esam tikai caurceļotāji, nevis uzmācīgi viesi vai izmaiņas viņa ikdienas rutīnā.

Tas, ka iegūtais fotoattēls ir skats no priekšpuses uz šo ziloni visā viņa godībā, atklājot ikkatru viņa ādas tekstūru, ambīcijas un inteliģenci viņa acīs, un skaistos, ar lepnumu nestos ilkņus, ir tieši tas, pēc kā es te ierados.

Pa kreisi: Koloss. Uzņemts ar Nikon D850 | 1/1250 s | f/8 200mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
Pa labi: Dzīves gājums. Uzņemts ar Nikon D850 | 1/1600 s | f/5 400mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

J.: Kādu aprīkojumu jūs izmantojāt šai uzņemšanai?

Lai arī kādu objektīvu tu neizmantotu, fotografējot ziloni, ja sēdi džipā, ikviens, kam ir izpratne par kamerām vai tava aprīkojuma iespējām, zinās, ka fotogrāfija ir uzņemta no mākslīgas pozīcijas automašīnā. Tāpēc, lai notvertu ziloņa milzīgumu visā tā krāšņumā, ir jāfotografē, atrodoties uz zemes. To var izdarīt, guļot zem džipa (tas gan ir sarežģīti, taču sniedz aizsardzību), izmantojot tālvadības pulti (atkarībā no laikapstākļiem) vai arī — šī izvēle man likās ieteicama šajā uzņemšanā — piekļūstot, cik vien tuvu iespējams, saglabājot drošību. Tā kā ar Timu esmu strādājis iepriekš, jutos droši un sapratu viņa uzvedību pietiekami labi, lai piekļūtu aptuveni 20–25 metru atstatumā. Ņemot vērā, cik tuvu es atrados, man nevajadzēja neko garāku par ārkārtīgi aso AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II vai AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED — tie abi ir lieliski fiksēta fokusa Nikon objektīvi ar izturīgu rāmi. Šādiem projektiem gandrīz vienmēr izvēlos fiksēta fokusa objektīvus.

Kameras korpusa ziņā es vēlējos nofotografēt Timu, kad viņš ir vienkārši Tims — ne obligāti nēsājoties riņķī, bet vienkārši mierīgi darot savas lietas. Tas nozīmēja, ka man nebija vajadzīgs liels kadru skaits sekundē, bet gan ļoti dzidra izšķirtspēja. Šim nolūkam Nikon D850 bija ideāli piemērots. Tas arī nozīmē, ka, ja fotogrāfiju vēlies izdrukāt, lai parādītu dabiskajā lielumā (un es to plānoju darīt), attēla kvalitāte izskatīsies tikpat labi, kā tā izskatās datora ekrānā.

Vietējā bandas vadoņa profilam es izmantoju AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Viņam ir spēcīga, draudīga seja, un 35 mm platleņķa portreta spēj to uztvert perfekti.

Parādu iekasētājs.
Nikon D850 | 1/200 s | f/3,5 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

J.: Kā jūs sagatavojāties uzņemšanai Nairobi?

Fotografēt Nairobi esošajā Dandorā ir ļoti sarežģīti. Tajā atrodas viena no pasaulē lielākajām izgāztuvēm, un ķīmisko atkritumu tur ir tik daudz, ka ir jāvalkā maskas. Diemžēl šīs izgāztuves veselības draudi ir jāizjūt priekšpilsētas iedzīvotājiem.

Šajā teritorijā ir arī izteikta bandu kultūra, un vēl pirms ceļojuma es zināju, ka vēlos izveidot profilu par dažiem tās locekļiem. Jau iepriekš mēs sazinājāmies ar vietējo bandas vadoni, lai pārliecinātos, ka viņi neiebilst tajā piedalīties. Ar šo neparasto atrašanās vietu es vēlējos radīt kaut ko biblisku. Runa nav par kāda indivīda portreta uzņemšanu uz nabadzīga Nairobi rajona fona — runa ir par kaut kā tāda parādīšanu, kas liek aizdomāties. Lai panāktu šo mērogu, mēs uzbūvējām un izmantojām kāpnes, paceļot uzņemšanas skata punktu. Šis attēls ir vizuālās atsvešinātības iemiesojums — kontrasts starp glauniem, koptiem vīriešiem viņu melnajos uzvalkos un izgāztuves fonu.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 s | f/10 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

J.: Ar kādiem izaicinājumiem jūs saskārāties sava Īpašā projekta laikā?

Amboseli parkā esmu bijis kādas 25 reizes un dažādos gadalaikos. Neparedzēti augstais nokrišņu līmenis šo braucienu padarīja īpaši grūtu, un, teikšu atklāti, es nebiju tam gluži gatavs. Apvidus bija izmircis, piekļūšana bija sarežģīta (faktiski mēs vairākas reizes iestrēgām), tādēļ mums bija grūti paredzēt un izdomāt, kur būtu atrodami ziloņi un “lielie ilkņi” (kas nav grūti gadījumos, kad nav ūdens). Vēl viens izaicinājums bija gaisma.

Melnbaltai bildei ir jābūt kā klavierēm — klavierēm ir 88 taustiņi, un vislabākie pianisti gādā, ka tiek nospēlēti tie visi. Melnbaltai bildei ir jāparāda visa gamma no pārgaismoti baltas līdz piesātināti melnai krāsai, pieskaroties visām nokrāsām starp tām.

Tas nav viegli, kad gaisma ir viendabīga, un gaisma šajā ceļojumā bija piņķerīga, it īpaši Dandorā. Neviens fotogrāfs nevēlas aprobežoties ar “vidējiem taustiņiem”, bet man tas bieži vien bija jādara, tādēļ to perfekto attēlu sasniegt bija vēl grūtāk. Protams, neviena uzņemšana nenotiek bez problēmām, un šis ceļojums noteikti parāda, cik svarīgi ir pielāgoties apstākļiem un reaģēt spontāni.

J.: Ko jums nozīmēja iespēja realizēt šādu projektu kopā ar Nikon?

Vienmēr esmu uzskatījis, ka man ir paveicies, ka esmu fotogrāfs, un esmu pateicīgs, ka Nikon mani ir atbalstījis ikkatrā karjeras solī. Katrs projekts ir svarīgs, taču šis projekts simbolizē manu ciešo saikni ar šo zīmolu, tā kamerām un objektīviem, caur kuriem es skatos gandrīz katru dienu un kuri man ir ļāvuši uzņemt karjeru veidojošus kadrus. Ceru, ka šis projekts iedvesmos cilvēkus realizēt savu aizraušanos, izvirzīt augstus mērķus gan kadru kvalitātes, gan unikalitātes ziņā, kā arī ceļot pēc iespējas vairāk, lai redzētu neparastas un negaidītas lietas.

Iepazīstieties ar citiem Nikon sūtņiem